Lato chyli się już ku końcowi, a Słońce coraz rzadziej wychodzi zza chmur. Koniec lata obfituje jednak w przepyszne warzywa i owoce. Warto przyjrzeć się na co aktualnie jest sezon i co warto włączyć do swojego jadłospisu.

Przełom sierpnia, początek września to idealny czas m. in. na cukinię, marchew, fasolkę szparagową, rukolę, pierwsze zbiory dynii oraz moje ulubione buraki.

Schyłek lata to też idealny moment żeby przygotować swój organizm do nadchodzących chłodów i zimy.


Najlepszym sposobem, aby zapewnić sobie odpowiednia ilość witamin i minerałów jest wykorzystanie tego co daje nam natura. Czasem jednak dobrze jest też zadbać o właściwą suplementację. Witaminami, które szczególnie  kojarzą mi się ze słońcem i latem jest witamina D3 i K2.

Witamina D3 nazywana witaminą Słońca. Jest jedną z najważniejszych witamin niezbędnych do zachowania zdrowia. Witamina D jest właściwie hormonem steroidowym produkowanym z cholesterolu, gdy skóra jest wystawiona na promienie słoneczne. Dlatego też osoby mieszkające w strefach klimatycznych o małym nasłonecznieniu mogą nawet cierpieć na jej niedobory.

Witamina D3 odpowiedzialna jest za zwiększenie wchłaniania wapnia i fosforu, wzmacnia mieśnie, kości, wspomaga odporność oraz chroni przed infekcjami. Niedobór witaminy D zwiększa więc ryzyko przeziębień, grypy, bóli mięśni, osteoporozy i krzywicy.

Idealnym dopełnieniem i towarzyszką witaminy D3 jest witamina K2, która odpowiedzialna jest m.in. za przekierowanie wapnia do kości. Nazywana jest witaminą życia. 

Bez jej odpowiedniej dawki dochodzi do występowania tzw. „paradoksu wapnia”, czyli niedoboru wapnia w kościach przy jednoczesnym często zwapnieniu naczyń krwionośnych. Z powodu tego zaburzenia, pomimo przyjmowanego wapnia, może dojść do osteoporozy.

Inną zaletą witaminy K2 jest zapewnienie prawidłowej krzepliwości krwi oraz zmniejszenie ryzyka wystąpienia miażdżycy i chorób serca (wynikających z nieprawidłowego metabolizmu wapnia).

Biorąc pod uwagę wpływ obu witamin na dystrybucję i metabolizm wapnia w organizmie, witaminy te polecane są szczególnie kobietom po 40-stym roku życia oraz intensywnie ćwiczącym. Bardzo ważne jest więc, aby przede wszystkim stosować odpowiednią dietę lub naturalne preparaty zawierajace witaminę D3 i K2.


Zachęcam do wypróbowania przepysznej sałatki zimowej z burakiem i komosą ryżową (wg przepisu Jadłonomii) wzbogaconą soczystym granatem (wykonanie: Izabela Dudzik)

Z pozdrowieniami

Pani od Jogi

słońce dostarcza naturalnak2.pl 😉 Futuremed