Jest taki moment, na który czeka się całe zajęcia, a kiedy padają magiczne słowa: „Przygotujcie się do relaksu… savasana”, po sali przebiega radosne westchnienie.

Pomyślicie: Jak to „przygotujcie się…”? Przecież po prostu się kładę, zamykam oczy i już… jestem!

Taaaak, wielu z nasz czeka na tą „drzemkę” pod koniec zajęć, ale savasana (i relaks) to nie drzemka. Relaks w jodze jest bardzo ważny i poświęca mu się sporo czasu, a savasana jest jedyną asaną, którą wykonuje się na koniec każdej sesji jogi, za każdym razem i praktycznie we wszystkich szkołach jogi.


CZYM JEST SAVASANA I O CO W NIEJ „CHODZI”

1. Definicja. 

Nazwa Savasana (śavasana, shavasana) wywodzi się z sanskrytu. „Sava” to ciało, natomiast „asana” to pozycja. Cialo w tej pozycji wyglada na martwe stad jej nazwa: pozycja nieboszczyka lub martwego ciała.
Wzmianki o SAVASANIE pojawiają się w traktacie jogicznym „Hatha Yoga Pradipika”: „Ułóż się na plecach jak nieboszczyk to savasana. Wraz z ta pocycją zmęczenie spowodowane innymi asanamk znika; pomaga ona również uspokoić umysł”

2. Co się dzieje w organizmie podczas Savasany 

Na początku praktyki Savasana stanowi zwykły odpoczynek po sesji asan i niezbyt zwracamy uwagę na to co w zasadzie dzieje się wtedy z naszym ciałem od strony fizjologii. 

Ciało poza odpoczynkiem fizycznym uczy się odpuszczać nadmierne napięcie z mięśni, a następnie napięcie psychiczne. Kiedy nauczymy i przyzwyczaimy mięśnie do relaksu to przestaną zużywać niepotrzebną energię. Nauka rozluźniania i relaksowania mięśni stanowić tez może profilaktykę kontuzji.

Za naturalne procesy regeneracyjne organizmu odpowiada autonomiczny (wegetatywny) układ nerwowy, a dokładnie jego część przywspółczulna (parasympatyczna), której to dzialanie jest hamujące. Włókna nerwowe układu przywspółczulnego wychodzą z pnia mózgu, a większość z nich przebiega praktycznie przez cały organizm wspólnie z nerwem błędnym i dochodzi do wielu ważnych narządów tj. serce, płuca, jelita, żołądek, wątroba itp. W związku z powyższym aktywizacja układu parasympatycznego  podczas relaksacji jaką stosuje się w Savasanie jest ogólnoustrojowe (czyli oddziaływuje na cały organizm).

3. Efekty Savasany 

  • Usuwa zmęczenie 
  • Regeneruje
  • Pozwala rozwinąć świadomość ciała
  • Działa uspokajająco i odświeżająco
  • Pomaga zwalczać bezsenność i migrenę oraz napiecie nerwowe
  • Polepsza jakość snu
  • Uspokaja umysł
  • Obniża ciśnienie
  • Poprawia koncentrację i samoświadomość

4. Ciemne strony Savasany, czyli odpoczywanie może być trudne 

Początkowo podczas Savasany umysł ucieka, odpływa lub zapada w sen. Jest to całkowicie naturalne. Jednak w miarę postępu praktyki takie momenty zdarzają się coraz rzadziej. W Savasanie powinnismy być ROZLUŹNIENI, ale i ŚWIADOMI. 

Sen, który się pojawia może mieć wiele przyczyn. Może być przejawem ucieczki umysłu, próbą zagłuszenia podświadomości przez ego lub po prostu przejawem zmęczenia i wyczerpania organizmu. Warto się temu przyjrzeć, uświadomić sobie przyczynę, a także spróbować utrzymać umysł świadomy oraz zadbać o właściwy wypoczynek i regenerację.

Kolejnym problemem może być pojawiająca się frustracja. Dotyka ona najczęściej osób nadaktywnych, pobudzonych lub z tzw. „gonitwą myśli”. W ich przypadku kłopoty mogą pojawić się już na etapie zamykania oczu, które staje się trudne do wykonania. U tych osób wymuszony brak działania potrafi zirytować, a w skrajnych przypadkach nawet wywołać stan zbliżony do paniki. W tej sytuacji warto spróbować uspokoić umysł odwracając jego uwagę poprzez obserwację oddechu.

5. Kilka wskazówek dotyczących Savasany

  • odpowiednio przygotuj miejsce, w którym się ułożysz
  • ciało ułóż na płaskiej, równej powierzchni (każde zagięcie materiału lub nierówność wywołuje dyskomfort), możesz tez ułożyć się na kocu
  • ze względu na wychładzanie się ciała podczas Savasany, pomieszczenie, w którym leżysz powinno być w miarę ciepłe. Jeśli to niemożliwe zadbaj o to, aby założyć bluzę, skarpetki lub przykryć się kocem
  • pod głowę możesz położyć koc… tak, aby tył szyi wydłużał się, szczęka i gardło pozostały rozluźnione, a twarz równoległa do podłogi 
  • dlonie zwrócone do góry, barki zrotowane na zewnątrz tak, aby klatka piersiowa była otwarta 
  • podczas Savasany koncentruj się na oddechu. Umysł niech pozostanie świadomy, a ciało rozluźnione 
  • savasanę wykonuj przez około 5-10 minut (w razie potrzeby możesz dłużej)
  • wykonuj ją wyłącznie na koniec praktyki, gdyż wykonanie Savasany w środku praktyki rozstają układ nerwowy 
  • po zakończeniu odwróć się na prawy bok, pozostań jeszcze chwile w tej pozycji, a następnie powoli, otwierając wcześniej oczy oraz podpierając się na rękach, podnieś tułów, na końcu głowę 

Na zakończenie

Właściwa Savasana to stan między snem i czuwaniem, podobny do medytacji, a sam relaks nie przychodzi od razu. Jest to proces, którego należy uczyć się stopniowo, a on sam stopniowo się pogłębia. W Savasanie odpuszczamy… warto więc dać sobie przestrzeń na bezruch i odpuszczenie. Szczególnie w obecnych czasach kiedy ruch, gonitwa i pośpiech stanowią podstawę większości codziennych działań.

Dlatego: Keep calm and do Savasana

Z pozdrowieniami

Pani od Jogi